tisdag 11 september 2012

Tromsö Hälleflundracamp levererar stort

Team Småsej åkte upp till Tromsö Hälleflundracamp för några dagars höstfiske. De besökt oss i butiken för att ladda upp med favoritjiggarna Mieko Predator innan resan och var riktigt laddade för att bända hälle. På deras tre fiskedagar bände de upp ett gäng hälleflundror med 190, 166 och 144 cm som toppfiskar.

Läs mer på Team Småsejs blogg.

Micke Dalman i Team Småsej med 190 cm hälleflundra, tagen på Mieko Predator Tail

Stort Grattis till Team Småsej!

S-O Larsson
www.miekofishing.se



 



3 kommentarer:

  1. Jag hatar att se dödade storflundror.
    Varför döda en sån som kan producera tusentals nya. Jävla onödigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Jag förmodar att du inte läst vårt inlägg om hur det hela gick till. Det var tyvärr omöjligt att returnera dessa flundror. De var så på hugget att de bokstavligen svalt jiggarna i stort sett.

      Vi drillar alltid fiskarna extremt hårt för att de ska få så lite mjölksyra som möjligt och därigenom vara piggare vid en återutsättning. Man ser tyvärr många amatörer som drillar fisk alldeles för länge, ibland en halvtimme eller över en timme, vi håller på ca 5 minuter med fisk av den här kalibern. I de här fallen hjälpte det inte att de var pigga när de kom upp till båten utan vi såg direkt att man hade inte nått krokarna ens med den längsta av fisketänger.

      Det fanns bara ett vettigt beslut att ta och vi tog det. Vad tycker du man skulle ha gjort, stuckit in armen i käften på en fullkomligt vild hälleflundra på 90 kg som höll på att slita loss relingen på båten eller bara kapat linan och låtit den simma tillbaka med jiggen i svalget och hoppats på det bästa?

      En snara underlättar helt klart i de flesta fall, här hade det tyvärr inte gjort det....

      Kom gärna med konstruktiva förslag för du verkar ju vara proffs på detta. Att hålla på med sådana här kommentarer utan att ha någon bakgrudsfakta i det enskilda fallet är bara fånigt.

      Radera
  2. Hej Anonym!
    Jag förstår din åsikt och delar den! Har pratat med Team Småsej och dessa fiskar satt tyvärr krokade riktigt djupt och de lyckades inte kroka av dem utan att skada fiskarna. De tyckte att det var riktigt tråkigt att de behövde avliva två så fina fiskar.

    Att kunna kunna returnera en stor fisk som svalt djupt är inte lätt. Det handlar om att vara förberedd på det och ha en plan för att lösa det. Det finns tre redskap man måste ha för att lyckas enligt mig:
    1. Hajkork för att säkra fisken försiktigt i underkäken. Obs! Kroka fisken inifrån munnen och ut så hajkroken spets inte skadar fisken.
    2. Snara runt stjärtspolen. Det lugnar fisken. Att försöka kroka lös en stor fisk utan att snara den innan är förenat med fara för fiskaren.
    3. En lång kroklossare som vad jag vet inte finns på marknaden i dag.

    Jag kommer att se vad som går att erbjuda i form av utrustning inför nästa säsong. Sen skall vi komma ihåg att det är upp till varje enskild fiskare att bestämma om de vill återutsätta fiskarna. Jag återutsätter själv i stort sett all fisk. Kan ibland ta en matfisk på 10-15 kg men det är inte ofta. Det är inte ovanligt att jag åker hem från resorna utan hälleflundra med mig. Jag försöker även påverka och förklar hur jag tycker man skall återutsätta hälleflundror på (enligt mig) ett skonsamt sätt.

    S-O larsson

    SvaraRadera